KALLE

LEANDER

ANATOLIJ

Kalle Leander var 7 år gammal när han började sin musikerbana med att först få möjligheten att undervisas i cello. I hans familjehem har musiken varit essentiell. Både mamma, pappa, mormor och morfar sjöng och spelade, främst klassisk musik. Som 10 åring övertalade hans mor honom, mer eller mindre motvilligt, att börja sjunga i en gosskör i Lund och i samma ålder bad hans lärarinna i skolan honom att sjunga När det lider mot jul under skolans luciafirande. Han var otroligt nervös och hade övat sitt parti flertalet gånger, men ett par takter innan det var dags för hans insats hände det något.

– Det kanske kan verka pretentiöst, men några takter innan det var min tur så trillade poletten ner. För då, i detta allvarets stund, var jag snart tvungen att öppna munnen och börja sjunga, men helt plötsligt var det då som om att det var helt naturligt för mig, lika naturligt att sjunga som att gå och andas, precis som att jag alltid hade haft den förmågan och på den vägen är det.

När Kalle sedan gick i gymnasiet och började ta sånglektioner, antydde hans omgivning att han borde satsa på att sjunga opera och i samma veva började han också på nytt att lyssna till sin då 70 år gamla morfars sång. Kalle blev otroligt  fascinerad över att morfadern kunde sjunga så fantastiskt, trots sin höga ålder. Han minns särskilt när hans morfar sjöng romansen Jungfru under lind av W. Pettersson/Berger, hur otroligt vackert det lät och då, då trillade poletten ner igen. Kalle förstod att detta var hans kall, känslan var ostoppbar, lika självklart som det var att sjunga som tioåring var det att förstå att sången också skulle bli hans framtida karriär.

Från cirka 18 års ålder var han säker på att klassisk sång var det han skulle satsa på. Kalle beundrade hela kulturformen och de utmaningar som den kräver. Han fick en skiva av Jussi Björling av sin mamma och blev helt begeistrad i Jussis sound. Kalle tyckte det lät storslaget och mäktigt. I hans värld var Opera-genren som Formel 1 och Kalle började övertyga sig själv om att han skulle nå sina drömmars mål, men med visdomen om att det skulle krävas mycket hårt arbete och många år innan han eventuellt  skulle kunna nå en fulländning. Han förstod att det inte skulle bli enkelt, men det var också där den sporrande kampen låg.

Operasångaren Kalle Leander har idag hunnit sjunga på en stor del av de ledande opera- och konserthusen i Skandinavien som: Kungliga Operan i Stockholm, Danish National Opera, Den Norske Opera & Ballett, Drottningholms Slottsteater, Folkoperan, Kungliga Slottet, Blå Hallen och Malmö Konserthus mfl.
Leander har haft roller som Mario i Cavardossi i Tosca, Nemorino i Donizettis Kärleksdrycken och titelrollerna i Wagners Parsifal och Monteverdis L´Orféo. Han har alltmer blivit en mångfacetterad artist och har som skådespelare framträtt i så skilda genrer som fars och klassiska dramat Doktor Glas.

Bland en rad stipendier och utmärkelser kan nämnas Anders Sandrews Stipendium och Årets Stjärnskott i Skåne. Leander var finalist i den internationella Malmö Vocal Competition och har tilldelats Kungliga Musikaliska Akademins Nationella Stipendium fem gånger i rad. För en bredare publik är Kalle Leander känd från Brittisk/Svenska tenorgruppen TENORI. Leander blev nyligen spelad i WQXR – New Yorks ledande radiokanal för klassisk musik.

Drivkraften, nyfikenheten och sporren är att få arbeta med många olika sorters forum inom scenkonst. David Lynch är en av Kalles stora förebilder när det gäller att skapa nytt, kreativt och konstnärligt och Kalle inspireras av Lynchs förmåga att hitta tillståndet och relationen mellan dröm och verklighet, mellan det medvetna och omedvetna. De senaste fyra åren har Kalle kreerat allt från performence art till nyskriven musikteater, allt från konstnärliga- till kommersiella projekt varvat med den klassiska scenen. Dessa tre spår är utgångspunkten för att han ska kunna känna sig fri i sitt konstnärskap och kunna leva sin dröm som sångare och artist.

Kalle berättar att han ser otroligt mycket fram emot att möta upp chess-publiken till sommaren och tror att det kommer att bli en storartad föreställning.

– Varje möte med en publik är för artisten unikt! Varje gång
måste man på nytt bevisa sitt existensberättigande, varför man står på scenen istället för att sitta bland dem många i publiken,
och därmed leva upp till deras förväntningar och i bästa fall
överträffa dem.

Den 11-20 juni står Kalle Leander redo att leva upp till era förväntningar genom sin skildring av rollen som Anatolij på Helsingborg Arena.

Boka din biljet på: Nortic.se