GUNILLA

BACKMAN

FLORENCE

Gunilla Backman, en av dem största kvinnliga musikalstjärnor vi har i Sverige idag! Hon har gjort allt från att – inneha huvudroller i musikaler i världsklass, arenakonserter med artisteliten i Sverige, uppträda i Bosse Parneviks revyer till stora produktioner av Ingmar Bergman på Dramaten. Ett övermått i rang kan tyckas, hur är det ens möjligt? Men det kanske är det som Backmans absoluta superstyrka? Att inte sätta gränser för vad man som artist ska eller bör göra? Nyfikenheten och drivet att utvecklas som sångare, skådespelare och artist har hon inte kunnat hejda och det till hennes publiks stora lycka!

Redan som sjuåring blev hon en del av Operans balettskola, där hon fostrades i produktioner som t. ex Svansjön. Hon kunde som barn få sitta som en liten page i yvig peruk på en tron och insupa dramatikens anda från scen. I 10 år tränade hon balett, fem dagar i veckan och redan som ung 17 åring gjorde hon sin debut som Liesl, i musikalen Sound of Music på Folkan i Stockholm.

Vi undrar naturligtvis vad det är som driver Gunilla Backman som artist och musiker?

  Det är en väldigt bra fråga. Jag tror att jag satte ut en riktning väldigt tidigt i livet, omedvetet eller medvetet. Jag blev så fascinerad och förtrollad av teatervärlden redan som barn. Det var ju magi! När jag sedan fick mitt första jobb på Folkteatern och där och då upptäckte, – Va! Kan jag både dansa, sjunga och spela teater? – blev jag helt fast. Historieberättande och förmågan att transportera människor till en annan plats och sinnesstämning är det som driver mig. Jag älskar mitt jobb!

Vi pratar vidare om lust, kontra rädslor, i ett yrke som aldrig ger en garanti på morgondagen – och kommer då in på tankar om mod.

– Jag tänker nog att jag är modig. Jag ger mig ut på en utmanande väg hela tiden, det bara blir så, det sitter i mitt DNA. Jag kan helt enkelt inte låta bli. Driften i det är att jag känner en så stark kärlek till mitt jobb. Mod är när man går emot sin rädsla och gör det man är rädd för ändå.

– När det gäller rädslor, är det som sångare såklart rädslan över att tappa sin röst eller bli bortglömd, ”att man inte får vara med och leka”. Det är nog oerhört grundläggande del i människan. Man vill tillhöra sin grupp.
– Det går jag inte och tänker på dagligdags såklart, men pandemin har jag till exempel klarat ganska bra, rent mentalt. Som frilansande artist är man på ett sätt ganska van vid otrygghet och att det kan bli konstiga vakuum. Då gäller det att kunna andas och vara lugn i sinnet. Man måste ha en identitet och en kärna i sig själv, att man är ok, också utan sitt jobb. Det är viktigt att hitta balansen, mellan jobb och sitt privata, annars blir fallet så mycket hårdare.

Gunilla hade som ung drömmar om att få ta sig utomlands och jobba med stora musikaler på stora internationella scener och inte minst var siktet inställt på London. En dröm som senare gick i uppfyllelse. Där arbetade hon under fem år som musikalartist och hon berättar målande om det hårda arbetsklimatet.

Hon säger att det kunde vara extremt tufft och konkurrensen var stenhård om huvudrollerna. Som oftast spelade man dessutom åtta föreställningar i veckan.

Så drömmen kunde ibland bli en mardröm, säger hon och skrattar.

Idag är den ultimata drömmen för Backman att få jobba med fina människor och att få utmana sig själv i olika forum.

Sen är jag så tacksam och nöjd över att få bo och jobba i Sverige och att jag tidigare har fått möjligheten att resa i jobbet, att jag har fått chansen att få sjunga i Hongkong, eller som i New Delhi. Jag har fått se världen. Det ju inte lika självklart längre, inte minst med pandemi och annat som pågår.

Vi frågar om känslan inför att möta publiken igen, vi undrar vilka tankar hon har efter en period av noga förberett arbete och hur hon som artist känner inför en premiär?

– Nu jäklar, nu kör vi! Nu ska dem få! Nu ska dem få va med om en upplevelse!
Säger hon och skrattar!
I mötet med publiken är jag också så glad för min nervositet! Den där skärpningen av alla sinnena är väldigt häftig och kicken av adrenalin har jag kanske blivit lite beroende av.
Känslan av att få ta tag i en publik och beröra är mäktig! Jag tycker så mycket om ”live-mediat”, jag är ju en live performer artist. Jag vill möta min publik och få en direkt respons på det jag gör.

Backman säger att hon är otroligt stolt över sitt arbete och det hon har åstadkommit under sin karriär hitintills.

– Apropå att vara stolt! Att få jobba med Björn och Benny! Det var bara att nypa sig i armen när jag fick börja jobba med dem! Det trodde man ju aldrig i sitt liv att man skulle få göra! Det är jag sjukt stolt över…och att få beröm utav dem, som när Benny kommer fram och sa, – Du kan ju sjunga det där! Då blir man bara, WOW!

Hon har i olika produktioner fått äran att sjunga i Björn Ulvaeus och Benny Anderssons musikal- och konsertuppsättningar och inte minst i den prisbelönta och hyllade ”Mamma Mia!”, där Backman vann en Guldmask för bästa kvinnliga huvudroll. Backman har även mottagit priset för bästa musikalroll av tidningen Opera, för sin insats i musikalen Sunset Boulevard av Andrew Lloyd Webber.

Förutom att vår Florence nu ska göra Chess på svenska på Helsingborgs Arena i februari, är Backman även flitig i andra musikaluppsättning och konserter. Närmast går Thank you for the music igång, en hyllning till Björn och Benny, som hon gör tillsammans med Kalle Moraeus, Johan Boding och andra musikerkollegor. Därefter ska hon gästa Anders Ekborgs julshow, En Stilla Jul i slutet på året. I dagsläget repeterar hon också Sound of MusicMalmö Opera där hon ska ikläda sig Abbedissans roll och paradnummer, Climp every mountain! Gunilla säger att hon längtar efter publiken och att hon nu håller alla tummar på att allt håller i sig, för vad är ett samhälle utan kultur, teater och konst?

– Man blir ju väldigt ledsen, när de stänger ner kulturen utan att tänka på vad det betyder. Det är så att man vill strejka! Ingen musik på radio, TV mer –  strypa kulturen helt. Då skulle folk se vilken betydelse musik och kultur har. It gives us reason to live! Ja, vi behöver mat, vatten och sömn för att överleva, men vi behöver kultur för att ha en anledning att leva!

Backman uttrycker: Jag älskar musiken i Chess!Det är bland de bästa musical scores som har gjorts! Det är stark musik, den är fantastisk. I love it!

Boka din biljet på: Nortic.se

Här kan du läsa mer om Gunilla Backmans biografi, historia och musikaliska resa:
http://gunillabackman.com/biografi/

Text av: Johanna Ericsson